вторник, 8 юли 2008 г.

Касапницата по пътищата...

През 2007 г. по пътищата на България са загинали 1006 души.
Близо 10 хиляди пък са били ранени в катастрофи, показва трагичната статистика на Националният статистически институт /НСИ/.
Най-много жертви са жертвите сред шофьорите /40%/.
Най-опасни за пътуващите пък се оказват вечерните часове на денонощието.
Между 19 и 20 ч. са загинали 130 души, други 123-ма - час по-рано, в същите часове са най-многобройни и автопроизшествията.
Събота е денят, в който стават най-много пътни инциденти и гинат най-много хора.
1278 катастрофи от общо 8 хиляди произшествия са станали именно тогава.

В 95% от случаите причина са неправилните действия на шофьора, 3.4% са по вина на пешеходците, а под 1% се падат на техническите неизправности, влошените пътни условия или поведението на пътниците.
В близо половината от случаите грешката на шофьора е в това, че не е преценил скоростта, а на второ място - отнемането на предимство.

Я чакайте малко.
Статистиката е такава:
1527 смъртни случаи през 1990
1390 - 1994
1014 - 1996
915 - 1997
1009 - 1998
1047 - 1999
1012 -- 2000
1011 - 2001
959 - 2002
960 - 2003
943 - 2004
957 - 2005
1043 - 2006
1006-2007
Т.е. в момента са около 1000, а всяка година по пътищата се карат все повече коли и повече. Погледнато от тази гледна точка излиза, че всяка година караме все по-внимателно, защото запазваме смъртните случаи, като караме повече. Което е хубаво. Е да високата скорост... това са глупости. Ако имаше хубави пътища и логични ограничения, нямаше да става така. А сега какво нямаме една завършена магистрала, навсякъде означения 50 или 70км и няма знак за отмяна я забравени от ремонт, я недомислени...
А там където с 60 не можеш да вземеш завоя няма ограничени 40 или 50 ...
От друга страна пък най-използваното клише от страна на полицията е "несъобразена скорост". И това изкревя статистиката. Защото не съм чул за причина "дупка на пътя", "липсващ знак", "невидим знак", "несинронизирана светофарна уредба"...

А другото за предимството, за това съм съгласен, просто сме селяни които мислят, че пътя е наш. Може да караме бързо и в това няма лошо, но не и на 1 метър един от друг или да се засичаме или прецакаваме.
В Румъния редовно карат с над 150 на 90 ограничение, но на разстояние, без резки маневри и на хубав път...
В Германия няма ограничение на по-голямата част от магистралите и така е по-безопасно, защото в една лента всички карат със 150-160, а не да караш със 100 в лявата лента и зад теб някой да лети с 200. Просто малко по-толерантни трябва да бъдем.
А и колкото и бързо да караме през деня максимум ще спестим 30 мин. на 5 часа в повечето случаи, даже няма и толкова...
Просто мислете... как карате и къде може по-бързо... и дали изобщо си струва.

Няма коментари: